Functionalizarea unui sistem post-modern, "original"

Propuneri privind elaborarea noului proiect legislativ privind organizarea si functionarea sistemului sanitar si pentru revizuirea pachetului de servicii de baza acordat asigurarilor.

Functionalizarea unui sistem post-modern, "original"

Mesajde dezideriududas » 02 Aug 2012, 01:40

Comentariul MS 1 Forum ( 2 iul 2012 ) / Denumire completa subiect : " Functionalizarea unui sistem in care interesele partilor implicate vor fi consonante cu interesul national, in sens-postmodern "

Participarea mea la dezbaterea publica privind noua Legea a Sanatatii de la Constanta din data de 31.07.2012, cuvintele adresate atunci participantilor ( la sfarsitul manifestarilor, tinand cont de unghiul de abordare extra-profesional medical si farmaceutic, acestea din urma fiind acoperite in totalitate de cei ce au luat parte la dezbaterea din sala ), ma determina sa am aceasta interventie pe forum, dupa cum am promis. Am analizat cu mare atentie, la timpul lor, toate materialele aparute pana acum pe forum si cred ca e cazul sa incercam sa alocam mai mult interes restructurarii si functionalizarii sistemului de asigurari de sanatate din Romania. Din pacate formatul acestei dezbateri online, lipsa de incredere in in “Romania legala” tinand cont de incompatibilitatea ei cu “Romania reala “ ( inca din perioada interbelica…), destructurarea radicala a economiei si a institutiilor in general de dupa anii 1990…, criza economica mondiala, vor face ca proiectul de modelare a unei legi noi a sanatatii care sa optimizeze sistemul de sanatate din Romania intr-un context de reasezare institutionala si economica a Romaniei pe un trend de crestere, sa fie extrem de greu de realizat.

Prin interventia mea de acum incerc sa prezint doua elemente principale de coeziune logica a participarii mele la acest forum :

1. PRINCIPALA TEMA abordata de mine, tinand cont de competentele si autoritatea detinuta, va fi legata de consonanta intereselor partilor implicate in functionarea viitoare a sistemului, parti pe care le prezint mai jos alaturi de ceea ce voi analiza in mod special :
- Asiguratorii : mutuali, privati…., si modul in care acestia vor fi mai performanti sau nu in functie de tipul de actionariat pe care-l vor detine.
- Structurile medicale existente ce vor reprezenta osatura pe care va fi construit sistemul, si modul in care acestea pot devenI mai performante daca sistemul de asigurari, “viitorul” client-patron…, va fi mult mai flexibil si mai adaptabil la nevoile sale.
- Asiguratii, aflati in diferite ipostaze, de pacienti, utilizatori ocazionali ai sistemului, etc…, si modul in care pot ei influenta institutional functionarea sistemului
- Pietele adiacente sistemului, gen piata Pharma…, si felul in care acestea vor consona cu functionalizarea sistemului si cu interesul public….

2. Pentru alegerea solutiilor optime de functionalizare a sistemului ( vizand inclusiv faza de restructurare a formei actualei legi daca va fi cazul, dar, mai ales, modalitatile optime de punere a in practica a formarii entitatilor asociate sistemului ), cred ca e necesar de a formaliza si mai mult comunicarea ref.la promovarea Noii legi a sanatatii. Cu prima ocazie voi face o propunere concreta in acest sens.

Pana la inceputul crizei mondiale (anul 2008 ), pentru tari ca Romania dupa anul 1990, cele 2 elemente de coeziune logica prezentate mai sus, care vor da determinatiile principale ale interventiilor mele pe acest forum, nu puteau fi pe agenda niciunei institutii ( nici macar a unei firme private…)…”Functiona” economia de piata, piata libera, rolul statului se diminua…Dupa 2008, toate statele dezvoltate au aplicat exact masurile pe care ni le-au interzis noua pana atunci ! De aceea, macar acum, pentru a nu pierde si sectorul de sanatate, precum am (cvasi)pierdut economia, cred ca este necesar sa intelegem noi, pas cu pas, in ce intram….Vorbele si ideile frumoase care nu prea mai au acoperire pe niciunde, nu ar trebui sa ne determine sa incercam, tocmai la noi…, sa le validam in practica, in pofida evidentei….Asta nu inseamna ca in Germania sau Franta sistemul asigurarilor de sanatate nu poate fi un model de urmat pentru noi, dar, cel ultraliberal, de care SUA incearca sa scape, n-ar trebui sa ne emotioneze prea mult…Atasez la final, pentru detalii, un studiu al lui Paul Krugman, preluat de pe CriticAtac. Nu ar fi imposibil ca elemente mai liberale sa le integram intr-un sistem propriu, dar sistemele noastre “originale” ïnca ne provoaca frisoane…Poate ca dvs. medicii, si in general cei din sectorul sanitar, veti fi mai decisi, ca noi, inginerii, economistii, juristii.., cei care in economie am aplicat ïntocmai ”ceea ce ni s-a spus, noroc ca, original”, am mai tregiversat pe ici pe colo, altfel am fi fost in integralitate dependenti de capitalul strain. Nu in cvasi-totalitate ca acum, si nu vizualizand in capitalul strain un dusmnan, ci doar in cel monopolist, care distruge concurenta. Si nu ne putem “plange” ca n-ar exista capital monopolist…

Din expozeul d-lui director in Ministerul Sanatatii, dr. Calin Alexandru, moderatorul dezbaterii de la Constanta, am inteles ca in anul 1998, la infiintarea CNAS, s-a renuntat la alegerea prin vot a conducerii acestei institutii tinand cont de lipsa de structurare incipienta a asiguratilor, dar ca in orice sistem de management, a ramas inca de atunci regretul lipsei prezentei responsabilitatii “proprietarului” in functionarea sistemului…Initial, sistemul a fost proiectat in coordonate esentiale functionale, respectiv bugetul asigurarilor de sanatate era separat de bugetul de stat. De asemenea am aflat ca, din pacate, in anul 2002, bugetul asigurarilor de sanatate a fost integrat in bugetul de stat, si astfel, banii din sanatate au fost folositi si in alte domenii, situatie care mai este inca valabila si acum ! Pot afirma ca daca nu se va lua ca reper INTERESUL PUBLIC, nici prezenta “proprietarului” nu va optimiza functionarea viitorului sistem ( statul si privatii , iar formulele mutuale vor oscila intre…, vor detine limitele care vor polariza sistemul, respectiv controlul total si reversul lui, ultraliberalismul ) si nici nu se va reusi ca bugetul asigurarilor de sanatate sa devina din nou independent de bugetul de stat. Sau daca se va reusi, in scurt timp se va renunta la independenta sa la prima constrangere bugetara majora, si la interventia primului lider politic “macho” care s-ar afla prin zona de decizie atunci. Avem exemplul edificator al pietei pensilor private de pensii…Si avem si exemplul Ungariei…

NOTA FINALA : Notiunea de post-modern, in context, poate deruta…Tarile mari, dupa atata modernitate manifesta si generatoare de progres, isi permit strategii “post-””…La un moment dat, isi imaginau si “sfarsitul istoriei””… Materialul atasat, al lui Paul Krugman, este un exemplu de post-modernism american posibil de preluat de noi, “fara comentarii”, la inceputul anului 2012 ….Romanii din strada din acele momente insa, au preferat un fel de “a doua modernitate” romaneasca, decat un post-modernism “de stransura”, oferit cu generozitate de altii….Daca poate deruta preluarea de pe CrirticAtac, promit ca in viitor voi veni si cu idei de pe Contributors….Deocamdata acolo am gasit idei mai de Stanga, dar, e drept, cu focalizare mai decisa pe “interesul national”…O notiune care nu prea suna bine din Est…In Vest, nu-i problema…
dezideriududas
 
Mesaje: 2
Membru din: 05 Apr 2012, 16:06

Înapoi la Propuneri pentru Reforma in sanatate ale participantilor la FORUM

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron